PASĂREA COLIBRI – Vis de primăvară
PASĂREA COLIBRI – Vis de primăvară |
Conţinuturi:
competențe culturale: muzica folk din România,
obiceiuri trecute din România
competențe lexico-semantice: lexicul prieteniei,
competențe gramaticale: structura frazei,
temporalitatea, substantiv, adjectiv, prezent, perfect compus, imperfect
competențe pragmatico-discursive: comparația, discuție
argumentată
Nivel (conform
CEFR): B1
Timp
de lucru: 2 ore
Pasărea Colibri este un grup folk
din România, format în 1992
Al treilea album
(de altfel primul album de studio al trupei) apare in 1999 fiind numit „Cântece
de Bivuac”, făcând trimitere la atmosfera de „bivuac” ce domneşte în permanenţă
în cadrul grupului. Din păcate, în anul 2000, Florian Pittiş renunţă la
participarea în spectacole, apărând doar ocazional la anumite evenimente ale
grupului. În 2001 este cooptat în Pasărea Colibri Marius Baţu, fost
component al grupului Poesis. În
aceasta nouă formulă trupa revine în 2002 cu un nou album numit „Încă 2000 de
ani.” În anul 2003 Pasărea Colibri se reuneşte pentru un
ultim concert în formula completă: Mircea Baniciu, Mircea Vintilă, Marius Baţu,
Vlady Cnejevici şi Florian Pittiş, care este înregistrat şi în urma căruia apare
un dublu album „Pasărea Colibri - 10 ani” şi de asemenea primul DVD al unei
trupe româneşti, care poartă acelaşi nume.
(sursă:
http://www.mirceabaniciu.ro/)
Discografie : În
căutarea cuibului pierdut (1996); Ciripituri (1998); Cântece de bivuac (1999); Încă 2000 de ani (2002); 10 ani vol. 1+2
(2003)
ACTIVITĂŢI
1. Înainte de a se asculta cântecul: http://youtu.be/2XNCTdnb48Y
http://www.youtube.com/watch?v=H1tBAGlCJn8
http://www.youtube.com/watch?v=NjssbIT3CC8
Se lucrează în
grupe de câte 4 studenţii. Fiecare grup analizeză imaginea şi notează 4
substantive, 4 adjective si 4 verbe pe care le asociază cu aceasta şi pe care
le aleg de comun acord. Cuvintele sunt scrise pe tabla de reprezentantul
grupului.
Profesorul le spune
studenţilor că vor asculta un cântec despre prietenie al trupei Pasărea Colibri, pe pe care o prezintă pe scurt. Aceştia pot
afla mai multe date despre trupă la sfârşitul orei fie consultând internetul
dacă sala este echipată cu calculatoare, fie în urma citirii materialului
pregătit de către profesor.
Studenţii aleg din
cuvintele de pe tablă 6 pe care se aşteaptă să le conţină cântecul.
2. În timpul ascultării cântecului:
- Ascultarea
cântecului fără a avea textul.
Studenţii ascultă
cântecul şi verifică dacă unele din cuvintele alese de ei se regăsesc în versuri.
- Ascultarea
cântecului cu versurile parţial complete.
Se lucrează în două etape: individual şi
apoi în grup.
În timpul primei
audiţii, fiecare student completează fişa primită (F1). Studenţii se consultă
apoi şi completează fişa grupului. In timpul celei de a doua audiţii, studenţii
verifică şi fac eventuale completări. La final se verifică cu toată clasa.
F1:
O cameră micuţă, dar de prieteni plină,
Ce-______ şi foc în suflet şi-n ochi ______ lumină,
Idei musteau în aer, să stai si să tot stai
Si asta a fost totul în acea zi de mai...
_________ce-i rău şi bine în lumea de afară,
_________ de poluare, ce bine e la ţară,
Că banii nu __________, dar e grozav să-i ai
Şi asta a fost totul în acea zi de mai...
Aveam muzică bună, _______ dintr-o ţigară,
În camera doar zâmbet, afară cer şi soare
Şi de _______ acolo, pierdut şi tu ____________
__________ de tot şi toate în acea zi de mai...
S-au dus ai mei ______, s-a dus şi acea clipă,
Mai zboara fiecare bătând dintr-o aripă,
Trăiesc, mai râd, fac ________, sunt sănătoşi, dar, vai,
Acum nimic nu este ca-n acea zi de mai...
Si cât aş vrea acuma să fim iar ________,
Pierdut între prieteni ce visul şi-l adună
Si aş da totul, totul şi locul meu din ______
Ca viaţa mea întreagă să fie-o zi de mai…
3. După ascultarea cântecului:
- Studenţii
continuă următoarele enunţuri:
a.
Când eram mic,
aveam ....
b.
Când eram copil, nu
ştiam ....
c.
Când aveam 15 ani,
vorbeam..
d.
Când eram tânăr,
mergeam....
- Consultând
tabelul de mai jos, studenţii construiesc 10 enunţuri după modelul:
Cand
eram tânăr mergeam cu prietenii mei la munte. Odată am mers în Bucegi.
Grupa |
Infinitiv |
Perfect compus |
Imperfect |
|
I (-a) |
A întreba A cumpăra A cânta A juca A sta A intra A recita A căra A apăsa |
A lucra A cerceta A investiga A picta A patina A dansa A visa A studia A elabora |
Am întrebat Ai întrebat A întrebat Am întrebat Aţi întrebat Au întrebat Am, ai, a, am, aţi, au + participiu (infinitiv + t) |
Întrebam Întrebai Întreba Întrebam Întrebaţi Întrebau Radical inf. + am ai a am aţi au |
II (-ea) |
A vedea A apărea A plăcea |
A bea A vrea |
Am văzut Am apărut (-ea -> -ut) |
Vedeam Vedeai ... |
III (-e) |
A deschide A închide A prinde A spune A pune A merge A cere A face |
Am deschis Am închis Am spus Am pus Am mers Cons+e -> s e-> ut |
Deschideam Închideam Prindeam Spuneam Puneam Mergeam Ceream |
|
IV (i/î) |
A ieşi A şti A fugi A veni A coborî |
A gândi A reuşi A păcăli A iubi A plăti A sosi A zâmbi |
Am ieşit Am reuşit Am păcalit (inf. +t) |
Ieşeam Reuşiam Păcăleam Iubeam Etc. |
|
|
|
|
|
- Pornind de la
textul cântecului, studenţii completează tabelul
Atunci |
Acum |
Ex. Fumam dintr-o
ţigară... |
Trăiesc... |
- In grupe,
studenţii îşi imaginează videoclipul cântecului pe care îl prezintă apoi
celorlalţi. Clasa alege cea mai originală variantă.
- în sfârșit interpretaţi
melodia folosindu-vă de suportul karaoke găsit la adresa: http://youtu.be/Mtfnyx-iw8w
Comentarii
Trimiteți un comentariu